Vitamine D3 + K2

Het innemen van vitamine D3 wordt tegenwoordig overal aanbevolen. Wat terecht is. Het is één van de belangrijkste vitamines die we nodig hebben en in de winter bijna essentieel om in te nemen. Het overgrote deel van de mensen heeft een tekort aan deze krachtige vitamine D3. Wat helaas bijna niemand weet is hoe belangrijk vitamine K2 is in combinatie met inname van D3. Het innemen van vitamine D3 zonder K2 is bijna zinloos en kan zelfs vervelende gezondheidsrisico’s met zich meebrengen…

Wat doet vitamine D3 precies?

In Nederland zijn we gezegend met een mooie afwisseling tussen de vier seizoen. Helaas brengt dit ook een aantal nadelen met zich met. Zoals een tekort aan een aantal voedingsstoffen. Het belangrijkste tekort in de herfst- en wintermaanden is vitamine D3. Ons lichaam maakt namelijk vooral Vitamine D3 aan met behulp van het zonlicht. Maar waarom is deze vitamine D3 zo belangrijk?

Vitamine D3 heeft wel honderden functies in ons lichaam. Zo draagt het bij tot een goede werking van je spieren, gaat het depressie tegen en zorgt het voor een goed werkend immuunsysteem. Maar de belangrijkste functie van D3 is dat het zorgt voor opname van calcium (kalk) dat we binnenkrijgen via voedsel. Calcium is essentieel voor sterke botten en een gezond gebit. Hierbij komt het belang van K2 om de hoek.

Vitamine D3 zinloos en schadelijk zonder K2

De belangrijkste functie van D3 – het opnemen van calcium uit je voeding – is totaal niet effectief zonder vitamine K2. De voornaamste functie van K2 is namelijk dat het calcium in ons lichaam transporteert naar de plekken in het lichaam die calcium nodig hebben, zoals je botten en tanden. Zonder vitamine K2 gaat het calcium dat door D3 opgenomen wordt in het lichaam rondzwerven en zich overal ‘plaatsen’. Dit kan veel problemen veroorzaken voor onze gezondheid.

Komt het calcium bijvoorbeeld in je nieren, dan kan dit leiden tot nierstenen. Komt het in je slagaderen terecht, dan kan het leiden tot hartklachten. Hier komt ook het gerucht vandaan dat D3 mogelijk tot hartklachten kan leiden. Onderzoeken die dit beweren zijn niet onwaar, de oorzaak is echter een tekort aan K2 waardoor calcium niet naar de plekken wordt getransporteerd waar het hoort te zijn en wel naar de plekken waar het niet hoort te zijn, zoals je hart.

Inname van vitamine K2 bijna onmogelijk

De inname van D3 zou geen problemen veroorzaken wanneer we voldoende vitamine K2 in ons lichaam zouden hebben. Helaas blijkt 80-90% van de mensen een tekort aan K2 te hebben. Dit heeft als reden dat het maar op twee manieren te verkrijgen is, en die zijn beide niet heel makkelijk:

  • Via vitamine K1 – De eenvoudigste manier om vitamine K2 binnen te krijgen is via zijn broertje vitamine K1. Deze K1 is onder andere te vinden in voeding als kool, spinazie, raapstelen, boerenkool en donkergroene sla. Na inname van K1 wordt deze in onze darmen omgezet naar vitamine K2 door een specifieke bacterie. Daar zit het probleem: nog maar weinig mensen beschikken over een gezonde darmflora waarin deze bacterie te vinden is. Hierdoor is het voor de meeste mensen onmogelijk om K1 om te zetten naar K2.
  • Via voeding – Vitamine K2 is ook binnen te krijgen via onze voeding. Zo zit het in de Natto, dit is een gefermenteerde sojaboon uit Japan en is moeilijk te verkrijgen in Nederland. K2 zit ook in gefermenteerde melkproducten, zoals brie. Er is hier echter een probleem mee. Dieren krijgen K2 op dezelfde manier als mensen, door K1 (dat in gras zit) om te zetten naar K2 in de darmen. Je begrijpt het al: de dierlijke producten moeten dus afkomstig zijn van dieren die alleen vers gras eten en die een erg goede darmflora hebben (geen antibiotica krijgen) waardoor ze K1 kunnen omzetten naar K2. Dit is niet heel makkelijk te vinden.

Vitamine K2 binnenkrijgen is dus vrij lastig, maar niet onmogelijk. Belangrijk is ieder geval om hier aandacht voor te hebben. Wanneer je D3 inneemt via supplementen, is het dus essentieel om dit te doen in combinatie met vitamine K2. Op die manier krijg je beide vitamines op hetzelfde moment binnen en biedt de K2 direct ondersteuning aan de functies van D3.

D3+K2 Daylight Concentrate van Surthrival

Zelf zijn we groot fan van de vitamine D3+K2 combinatie van Surthrival omdat in tegenstelling tot veel andere D3+K2 supplementen alles uit natuurlijke ingrediënten is gehaald. In elke dosering D3+K2 van Surthrival zit 4833 IU D3 en 63mcg K2. De K2 is gewonnen uit de zojuist besproken Natto boon en in deze formule zitten ook ondersteunde oliën (olijfolie en pepermuntolie) om de opneembaarheid van vitamine D3 te verhogen. Hierdoor smaakt het ook nog eens heerlijk. Een echte aanrader die voor iedereen van belang kan zijn!

 

Stefan van Twillert

Morgen is Nu

Achtentwintig, getrouwd en trotse vader. MSc in Strategic Communication, maar een niet te stoppen drang om alles - en vooral de waarheid - over gezondheid te weten te komen. Ik ben overtuigd dat we terug naar de natuur moeten om elke dag in staat te zijn het maximale uit ons leven en lichaam te halen. Want dat is waar gezondheid voor mij om draait.

Ook interessant...

Alles over de biofilm

Maar weinig mensen weten wat een biofilm is. Wat vreemd is, want het is iets dat in de natuur altijd heeft bestaan en wij als mensen altijd meedragen. Dat is…
Bekijk artikel