Voor 16:00 besteld, vandaag verstuurd! Gratis bezorging vanaf € 45,-

Is Vitamine C werkelijk zo belangrijk?

Naast magnesium en multivitamine is vitamine C het meest gebruikte supplement. Er zijn maar weinig mensen bij wie geen potje vitamine C in huis staat. Maar is dit wel terecht? Want is vitamine C nou echt zo belangrijk? Hieronder lees je alles over vitamine C; of het werkelijk van belang is om te gebruiken en hoe je een tekort kan herkennen. Maar ook alles over welke vormen van vitamine C er zijn.

Vitamine C, waarom belangrijk?

Mensen kunnen zelf geen vitamine C aanmaken. Zo’n 40 miljoen jaar geleden konden we dit wel, tot we het enzym gulonolactone oxidase verloren.

Door dit enzym was het mogelijk glucose om te zetten naar vitamine C. We zijn voor de opname van vitamine C dus afhankelijk van voeding of suppletie. Dit hebben we honderden jaren hardleers moeten ervaren. Zo overleden er vele scheepslieden aan scheurbuik doordat ze niet voldoende voeding met vitamine C binnenkregen. Al in 1227 werd geadviseerd om de citrusvruchten in te zetten om de ziekte en dood van scheepslieden te voorkomen.

Het mag dus duidelijk zijn dan vitamine C noodzakelijk is om gezond te zijn, maar dit geldt natuurlijk voor elke vitamine. Maar vitamine C is misschien wel de belangrijkste van alle vitamines. Het draagt namelijk bij aan ruim 300 vitale biologische processen in het lichaam. Zo bevat het een ongekende antioxidantfunctie, wat essentieel is voor het behouden van onder andere gezonde cellen, weefsels en ons immuunsysteem. Je kan hieronder een aantal belangrijke functies van vitamine C lezen:


  • Helpt onze (gezonde) cellen te beschermen [BRON]

  • Ondersteunt botaanmaak en behouden van sterke botten [BRON]

  • Opbouwen en behouden van sterke tanden [BRON]

  • Zorgt voor goede weerstand en werking van immuunsysteem [BRON]

  • Verminderen van vermoeidheid en verhogen energie [BRON]

  • Positieve werking op ons zenuwstelsel [BRON]

  • Verzorgt de huid van binnenuit [BRON]


Hoeveel vitamine C hebben we nodig?

Een voldoende hoeveelheid vitamine C is dus essentieel voor iedereen die gezond wil zijn en goed wil functioneren.

Een tekort aan vitamine C leidt namelijk tot het eerder genoemde 'scheurbuik'. Gelukkig een ziektebeeld dat wereldwijd nog maar erg weinig voorkomt. Symptomen hiervan zijn onder andere slecht tandvlees, pijnlijke armen en benen en zelfs inwendige bloedingen. Om scheurbuik te voorkomen wordt er 75mg vitamine C per dag geadviseerd. Dit is dus erg weinig (ter voorbeeld: 1 sinaasappel en paprika), waardoor een vitamine C-tekort zelden voorkomt.

Met deze hoeveelheid voorkom je dus scheurbeuk, maar het zegt eigenlijk niks over welke hoeveelheid optimaal is voor ons lichaam. Vele onderzoeken tonen echter aan dat we voor de volledige en effectieve werking van vitamine C een dagelijkse inname van 1000mg nodig hebben. Sommige onderzoeken geven aan dat je nog meer nodig hebt, maar over het algemeen is de consensus dat je zo'n 500-1000mg nodig hebt om profijt te hebben van de belangrijke functies van vitamine C.

Waar halen we vitamine C vandaan?

Bijna iedereen weet wel dat vitamine C te vinden is in veel fruit, waarvan citrusvrucht zoals sinaasappel en mandarijn de meest bekende.

Verbazingwekkend bevatten deze echter relatief helemaal niet zoveel vitamine C. In kiwi en paprika zit bijvoorbeeld tot 3x zoveel vitamine C als in een sinaasappel. Verder zit vitamine C in veel dagelijkse producten zoals aardbeien, koolsoorten, aardappelen en bessen. Wil je een hogere dosis binnenkrijgen van vitamine C - wat zoals besproken veel voordelen heeft - dan is dit niet onmogelijk maar wel lastiger om met normale voeding te realiseren.

Door onze westerse manier van landbouw is de grond bij lange na niet meer zo goed als die vroeger was. Daarnaast worden groenten en fruit veelal op een onnatuurlijke manier geproduceerd. Hierdoor bevat groenten en fruit veel minder vitamine dan 50 of 100 jaar geleden. Maar het grootste probleem is hoe we aan onze voeding komen. Door globalisering van ons voedsel wordt het bijna altijd onrijp geplukt. Hierdoor zijn alle benodigde voedingstoffen nog niet in het fruit te vinden. Vervolgens wordt fruit langdurig opgeslagen, waardoor de hoeveelheid vitamine nog meer vermindert. Dit komt doordat deze verloren gaan bij warmte, licht en zuurstof. Wil je dus voldoende vitamine C binnenkrijgen (wat vooral in de herfst en winter essentieel is), dan ben je voor garantie daarvan aangewezen op suppletie.

Dit zijn de vormen van vitamine C waar wij achter staan

De ene vitamine C is de andere niet. Tussen de verschillende vormen en bronnen van vitamine C zit een wezenlijk verschil. Hieronder alle vormen van vitamine C waar wij achter staan.

Liposomale vitamine C

Zoek je de best opneembare vorm van vitamine C, dan moet je de liposomale vorm kiezen. Deze is vele malen beter opneembaar, waardoor je elke dag verzekerd bent van voldoende inname. Liposomale vitamine C wordt direct in de bloedbaan en naar de cellen getransporteerd, waardoor je minder afhankelijk bent van je maag en darm.

Bij liposomale vitamine C moet je goed op de kwaliteit letten omdat er geen 'patent' zit op het woord 'liposomaal'. Hierdoor kan iedereen het zo noemen. Daarnaast zijn de meeste vormen vloeibaar, waarbij vaak chemische stoffen en alcohol toegevoegd wordt en het in de productie verhit wordt. Hierdoor heeft het product niet de kwaliteit die je verwacht. Sinds vorig jaar verkopen wij onze eigen liposomale vitamine C capsules, volgens ons de meest pure liposomale vitamine C. Wij garanderen dat hierbij geen chemische stoffen of alcohol aan te pas zijn gekomen en het ook niet verhit is. Daarnaast verkopen we de Synergy Liposomal Vitamin C van Cymbiotika. Deze vloeibare vitamine C is gemaakt met GMO-vrije l-ascorbinezuur en bamboesilica, om zo de perfecte synergie en opname te creëren.

Niet-zure vitamine C

De basisvorm van vitamine C is ascorbinezuur. Maar zoals het woord al aangeeft is vitamine C vanuit zichzelf zuur (pH van 2,3). Helaas is dit niet voor iedereen goed te verdragen. Het kan namelijk leiden tot onder andere maagklachten. Gelukkig zijn er ook niet-zure vormen van vitamine C beschikbaar. Bij deze vormen wordt vitamine C gebonden aan bijvoorbeeld magnesium en calcium, waardoor er mineraalascorbaten ontstaan.

Deze vorm is maag- en tandvriendelijker dan normale vitamine C en ook nog eens langer beschikbaar in het lichaam - tot 24 uur. Het is dus niet alleen minder zuur, maar wordt ook beter in het lichaam opgeslagen.

De Micro-C van Vimergy bestaat uit calcium- en magnesiumascorbaat, verrijkt met bioflavonoïden zoals druivenpit. Hierdoor is het een volledig vitamine C-product die ook nog eens makkelijk te verdragen is voor ons lichaam, doordat het pH neutraal is. Uiteraard bevat dit product verder geen onnodige en chemische stoffen.

Volledig natuurlijke vitamine C

Als laatst is er nog de volledig natuurlijke vorm van vitamine C, zoals de plant-based vitamine C van Global Healing. Dit wordt ook wel een full-spectrum vorm genoemd. Het bevat namelijk niet alleen vitamine C, maar bevat ook honderden extra stoffen die aanwezig zijn in de planten waarvan het gemaakt is. Volledig natuurlijke vitamine C wordt vaak gewonnen uit vruchten zoals Camu Camu, Amla en Acerola.

Door de extra stoffen en bioflavonoïden die aanwezig zijn in deze pure vorm, krijg je de vitamine C binnen samen met de stoffen waarmee je het ook zou binnenkrijgen wanneer je de vrucht zelf zou eten. Zoals de natuur het bedoeld heeft dus.

Van de volledig natuurlijke vormen van vitamine C hebben we meerdere soorten in ons assortiment, waaronder vloeibaar, poeder of capsules. Hierin is keus genoeg.