Magnesium

Magnesium is vorig jaar verkozen tot supplement van het jaar. Het is naast vitamine C en multivitaminen dan ook het meestverkochte supplement in Nederland. Maar is magnesium nou echt zo belangrijk voor ons en om welke reden? In deze blog vertel ik je alles over magnesium: of het werkelijk belangrijk is om het te suppleren, hoe je een tekort kan herkennen, wat de onbekendere functies ervan zijn, uit welke voeding je het kan halen en hoe je voor optimale opneembaarheid kan zorgen.

Niet voor niets het populairste supplement

Magnesium is waarschijnlijk het meest bekende mineraal dat we kennen en dagelijks gebruiken. Niet vreemd, want het speelt een rol bij de meest belangrijke biologische processen in de natuur en in ons lichaam. Dit krachtige mineraal is hierdoor dan ook één van de meest voorkomende elementen in de natuur. Dit is ook in ons lichaam het geval. Het bevindt zich onder andere in het bloed, botten en de cellen. Hierdoor vervult het vele belangrijke functies door het hele lichaam. Magnesium is dus noodzakelijk om gezond te zijn, daar is geen twijfel over. Dit zijn de belangrijkste functies van Magnesium:

  • Helpt bij een gezonde celwerking [BRON]
  • Zorgt voor gezonde, sterke en soepele spieren [BRON]
  • Heeft invloed op vermindering van vermoeidheid [BRON]
  • Zorgt voor goed werkend zenuwstelsel [BRON]
  • Helpen bij opbouwen van lichaamseiwit [BRON]
  • Zorgt voor balans in water- en mineralenhuishouding [BRON]
  • Maakt energie vrij uit voeding [BRON]

Balans Magnesium, Calcium, D3 en K2

Veel mensen kennen bovenstaande functies van magnesium wel. Zo wordt het veel gebruikt tegen vermoeidheid of verkrampte spieren. De minder bekende werking die het heeft is de wisselwerking met calcium. De twee mineralen hebben elkaar nodig voor ieders goede werking in het lichaam. Ze zijn dus uitwisselbaar. Als je veel calcium inneemt, wordt daarbij ook magnesium gebruikt. Een inname van calcium moet dus gepaard gaan met voldoende magnesium, anders raakt de hoeveelheid magnesium uitgeput.

Afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat magnesium ook invloed heeft op de werking van vitamine D [BRON]. Het ondersteunt namelijk de werking van de vitamine D-enzymen, die zowel activering als afbraak van de vitamine D regelen. Dit maakt het allemaal nog interessanter want vitamine D zorgt weer voor de opname van calcium uit onze voeding [BRON]. Begin je de verbanden te zien? Vaak wordt er door artsen en therapeuten aangeraden om vitamine D3 te combineren met calcium. Dit zorgt echter weer voor een tekort aan magnesium omdat er dan teveel calcium wordt opgenomen. Zoals in de vorige alinea uitgelegd.

Wat tevens niet onderschat mag worden is dat wanneer calcium wordt opgenomen door vitamine D, dit niet op de juiste plaats van bestemming komt zonder vitamine K. Deze vitamine zorgt er voor dat calcium ook daadwerkelijk in het skelet terecht komt en niet in de verkeerde weefsels gaat verkalken [BRON]. Aderverkalking en zelfs hartproblemen zijn dan het gevolg. Het is dus de combinatie vitamine D, K en magnesium die ervoor zorgt dat calcium zijn werk kan doen en niet voor problemen zorgt [BRON].

Waar halen we Magnesium vandaan?

Zoals eerder genoemd hebben we het geluk dat magnesium eigenlijk overal te vinden is in de natuur en dus ook in onze voeding. De gezondste bronnen van zijn spinazie, banaan, pure chocolade en avocado. Daarnaast zit het veel in volkoren graanproducten. Hoewel het niet aan te raden is om hier te veel van te eten, want graanproducten bevatten ook veel fosfor en fytinezuur. Beide stoffen zorgen namelijk voor een slechte opname van magnesium.

De opname van magnesium uit voeding varieert van 20 tot 60%. Dit hangt af van de hoeveelheid die in de voeding zit. Vreemd genoeg is het zo dat hoe meer magnesium er in je voeding zit, hoe lager het percentage is dat je lichaam opneemt. Daarnaast wordt magnesium slecht opgenomen bij mensen met darmproblemen. Een andere reden voor een tekort aan magnesium is de te grote hoeveelheid calcium die we via voeding binnenkrijgen. De benodigde verhouding calcium en magnesium (2:1) is daardoor vaak verstoord. De magnesiumvoorraad wordt dan uitgeput.

Een andere reden voor een te kort is dat opname van magnesium slechter wordt naarmate we ouder worden [BRON]. Het komt dan ook vaak voor dat mensen een tekort aan magnesium hebben. De WHO meldt dat dit het geval is bij minimaal 20% van de Westerse bevolking. De gevolgen van een magnesiumtekort zijn vrij ernstig, daarom kan suppletie van magnesium eigenlijk nooit kwaad.

Liposomale Magnesium, de allerbeste!

Wanneer je magnesium als supplement gaat innemen om de benodigde hoeveelheid binnen te krijgen lijkt dit geen probleem. Bij elke supermarkt, drogist en webshop is het mogelijk magnesium-supplementen te kopen. Helaas is 95% hiervan chemische en onnatuurlijke rotzooi die misschien wel goed opgenomen wordt door het lichaam, maar vervolgens niets goeds in je lichaam doet. Het doet zelfs eerder kwaad.

Kies daarom allereerst altijd voor een natuurlijk magnesium. Het allerbeste is om een Liposomale Magnesium te nemen, deze is tot wel 20x beter opneembaar (lees HIER hoe dat kan), waardoor je elke dag verzekerd bent van voldoende opname. Sinds kort verkoopt Morgen is nu een eigen Liposomale Magnesium. Volgens ons de allerbeste magnesium verkrijgbaar. Stap ook over op de best opneembare magnesium en ondersteun je lichaam op de allerbeste natuurlijke wijze!

Liposomale Magnesium - Morgen is Nu

Stefan van Twillert

Morgen is Nu

Achtentwintig, getrouwd en trotse vader. MSc in Strategic Communication, maar een niet te stoppen drang om alles - en vooral de waarheid - over gezondheid te weten te komen. Ik ben overtuigd dat we terug naar de natuur moeten om elke dag in staat te zijn het maximale uit ons leven en lichaam te halen. Want dat is waar gezondheid voor mij om draait.

Ook interessant...

Alles over de biofilm

Maar weinig mensen weten wat een biofilm is. Wat vreemd is, want het is iets dat in de natuur altijd heeft bestaan en wij als mensen altijd meedragen. Dat is…
Bekijk artikel