Voor 16:00 besteld, vandaag verstuurd! Gratis bezorging vanaf € 45,-

Alles over de (onbekende) werking van Magnesium

Magnesium is in 2018 verkozen tot supplement van het jaar. Het is naast vitamine C en multivitaminen dan ook het meestverkochte supplement in Nederland. Maar is magnesium nou echt zo belangrijk voor ons en om welke reden?

Waarom is magnesium zo populair?

Magnesium is waarschijnlijk het meest bekende mineraal dat we kennen en dagelijks gebruiken. Niet vreemd, want het speelt een rol bij de meest belangrijke biologische processen in de natuur en in ons lichaam. Dit krachtige mineraal is hierdoor dan ook één van de meest voorkomende elementen in de natuur. Dat is ook in ons lichaam het geval. Het bevindt zich onder andere in het bloed, de botten en de cellen. Hierdoor vervult het vele belangrijke functies door het hele lichaam. Magnesium is dus noodzakelijk om gezond te zijn, daar is geen twijfel over.

Dit zijn de belangrijkste functies van Magnesium:


  • Helpt bij een gezonde celwerking [BRON]

  • Zorgt voor gezonde, sterke en soepele spieren [BRON]

  • Heeft invloed op vermindering van vermoeidheid [BRON]

  • Zorgt voor goed werkend zenuwstelsel [BRON]

  • Helpen bij opbouwen van lichaamseiwit [BRON]

  • Zorgt voor balans in water- en mineralenhuishouding [BRON]

  • Maakt energie vrij uit voeding [BRON]

Waar halen we Magnesium vandaan?

We hebben het geluk dat magnesium eigenlijk overal te vinden is in de natuur en dus ook in onze voeding. De gezondste bronnen van magnesium zijn spinazie, banaan, pure chocolade en avocado. Daarnaast zit het veel in volkoren graanproducten. Hoewel het niet aan te raden is om hier teveel van te eten, want graanproducten bevatten ook veel fosfor en fytinezuur. Beide stoffen zorgen namelijk voor een slechte opname van magnesium.

De opname van magnesium uit voeding varieert van 20 tot 60%. Dit hangt af van de hoeveelheid die in de voeding zit. Vreemd genoeg is het zo dat hoe meer magnesium er in je voeding zit, hoe lager het percentage is dat je lichaam opneemt. Daarnaast wordt magnesium slecht opgenomen bij mensen met darmproblemen. Een andere reden voor een tekort aan magnesium is de te grote hoeveelheid calcium die we via voeding binnenkrijgen. De benodigde verhouding calcium en magnesium (2:1) is daardoor vaak verstoord. De magnesiumvoorraad wordt dan uitgeput.

Een andere reden voor een tekort is dat opname van magnesium slechter wordt naarmate we ouder worden [BRON]. Het komt dan ook vaak voor dat mensen een tekort aan magnesium hebben. De WHO meldt dat dit het geval is bij minimaal 20% van de Westerse bevolking. De gevolgen van een magnesiumtekort zijn vrij ernstig, daarom kan suppletie van magnesium eigenlijk nooit kwaad.

Balans Magnesium, Calcium, D3 en K2

Veel mensen kennen de functies van magnesium wel. Zo wordt het veel gebruikt tegen vermoeidheid of verkrampte spieren. De minder bekende werking die het heeft is de wisselwerking met calcium. De twee mineralen hebben elkaar nodig voor ieders goede werking in het lichaam. Ze zijn dus uitwisselbaar. Als je veel calcium inneemt, wordt daarbij ook magnesium gebruikt. Een inname van calcium moet dus gepaard gaan met voldoende magnesium, anders raakt de hoeveelheid magnesium uitgeput.

Afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat magnesium ook invloed heeft op de werking van vitamine D [BRON]. Het ondersteunt namelijk de werking van de vitamine D-enzymen, die zowel activering als afbraak van de vitamine D regelen. Dit maakt het allemaal nog interessanter, want vitamine D zorgt weer voor de opname van calcium uit onze voeding [BRON]. Begin je de verbanden te zien? Vaak wordt er door artsen en therapeuten aangeraden om vitamine D3 te combineren met calcium. Dit zorgt echter weer voor een tekort aan magnesium omdat er dan teveel calcium wordt opgenomen.

Wat tevens niet onderschat mag worden is dat wanneer calcium wordt opgenomen door vitamine D, dit niet op de juiste plaats van bestemming komt zonder vitamine K. Deze vitamine zorgt ervoor dat calcium ook daadwerkelijk in het skelet terecht komt en niet in de verkeerde weefsels gaat verkalken [BRON]. Aderverkalking en zelfs hartproblemen zijn dan het gevolg. Het is dus de combinatie vitamine D, K en magnesium die ervoor zorgt dat calcium zijn werk kan doen en niet voor problemen zorgt [BRON].

Dit zijn de vormen van Magnesium waar wij achter staan

Liposomale Magnesium

Wanneer je magnesium als supplement gaat innemen om de benodigde hoeveelheid binnen te krijgen lijkt dit geen probleem. Bij elke supermarkt, drogist en webshop is het mogelijk magnesium-supplementen te kopen. Helaas is 95% hiervan chemische en onnatuurlijke rommel die misschien wel goed opgenomen wordt door het lichaam, maar vervolgens niets goeds in je lichaam doet. Het doet zelfs eerder kwaad.

Kies daarom allereerst altijd voor een natuurlijk magnesium. Het allerbeste is om Liposomale Magnesium te nemen, deze is tot wel 20x beter opneembaar (lees HIER hoe dat kan), waardoor je elke dag verzekerd bent van voldoende opname. Sinds kort verkopen we een eigen Liposomale Magnesium. Volgens ons de allerbeste magnesium verkrijgbaar. Stap ook over op de best opneembare magnesium en ondersteun je lichaam op de allerbeste natuurlijke wijze!

Liposomale D3 K2 Magnesium

Met onze Liposomale D3 K2 magnesium krijg je een compleet pakket aan goede voedingsstoffen binnen, die elkaar effectief ondersteunen. Vitamine D3 is belangrijk voor de opname van calcium in je bloed. Vitamine K2 zorgt er voor dat de calcium naar de juiste plek in je lichaam wordt gestuurd. En magnesium versterkt dit proces nog eens.

De vitamine K2 in dit voedingssupplement zorgt er voor dat deze calcium op de juiste plaats in het lichaam, bijvoorbeeld in botten en tanden, terecht komt. Magnesium, ook aanwezig in dit hoogwaardige voedingssupplement, versterkt dit proces. Magnesium is als mineraal betrokken bij de botaanmaak en het behoud van sterke botten en tanden. De combinatie tussen vitamine D3, vitamine K2 en magnesium in deze Liposomale D3 K2 Magnesium is dus een ontzettend belangrijke combinatie. Sterker nog, het gebruik van vitamine D3 is vaak zinloos zonder vitamine K2. De belangrijkste functie van D3 – het opnemen van calcium uit je voeding – is niet effectief zonder vitamine K2.

Onze Liposomale D3 K2 Magnesium bevat enkel pure ingrediënten van natuurlijk oorsprong en de hoogste kwaliteit. Daarnaast heeft dit liposomale supplement, door gebruik van natuurlijke liposomen, een ongekend hoge biologische beschikbaarheid.

Magnesium Glycinate

Magnesium Glycinate van Vimergy bevat magnesium in de vorm van magnesiumglycinaat. Dit is een organische vorm van magnesium. Het komt in onze voeding in precies dezelfde vorm voor en is daardoor goed herkenbaar voor het menselijk lichaam.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit zorgt voor een efficiëntere opneembaarheid . Magnesiumglycinaat is een verbinding van magnesium met twee glycine moleculen. Glycine is een aminozuur. Een stof waarbij een mineraal is gebonden aan een aminozuur wordt ook wel een chelaat genoemd. In het Engels wordt dit principe ook wel chelated genoemd. Mineralen, zoals magnesium, worden verreweg het beste opgenomen door het menselijk lichaam in de vorm van een chelaat. Vimergy Magnesium Glycinate is daarom uitstekend opneembaar.

Liposomal Magnesium L-Threonate

Magnesium L-Threonate van Cymbiotika is ontwikkeld door een team van wetenschappers van MIT. Het bevat magnesium in de vorm van magnesium l-threonaat. Er is aangetoond dat deze magnesiumvorm de magnesiumspiegels in de hersenen veel meer verhoogt dan elke andere vorm van magnesium. Deze l-threonaat vorm van magnesium is ook nog eens zeer goed opneembaar. Bovendien is dit product liposomaal.