Vitamine B12 is een essentiële vitamine, wat betekent dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken en het moet verkrijgen door voeding of suppletie. Hoewel vitamine B12 vooral bekend staat als dé vitamine voor energie, speelt het ook een uiterst belangrijke rol bij tienduizenden dagelijkse lichaamsfuncties. B12 is een vitamine die in elke cel van je lichaam nodig is, een tekort kan dus vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid.

Onwetendheid over B12-tekort

Over een B12-tekort is veel te zeggen. Een groot probleem is echter dat een B12-tekort moeilijk te ontdekken is. Reden hiervoor is dat ’gewone’ bloedtesten bij de huisarts alleen een ernstig B12-tekort ontdekken. Dit komt doordat er voldoende B12 in het bloed aanwezig kan zijn, maar niet voldoende voorhanden is in lichaamscellen. Dit is het resultaat van een slecht vermogen van het lichaam om niet-bioactieve B12 vormen om te zetten in de bruikbare bioactieve vorm. Gewone bloedtesten onderzoeken alleen de niet-bioactieve vorm in het bloed, maar dus niet de bioactieve vorm die aanwezig moet zijn in de weefsels. Je kan dus voldoende B12 in je bloed hebben, maar dit garandeert niet altijd dat je geen tekort hebt [BRON].

Vaak wordt verondersteld dat je alleen een B12-tekort hebt wanneer je veganistisch of vegetarisch eet. Dat is niet juist. B12 wordt in je maag gescheiden van het eiwit waaraan het vastzit. Dit wordt gedaan door specifieke cellen in ons maagzuur en door micro-organisme in onze darmen [BRON]. Wanneer mensen problemen hebben met hun spijsvertering, bestaat er een grote kans dat de B12 die in je voeding zit niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Of je nou wel of niet veganistisch eet.

Cijfers over een B12-tekort onder mensen zijn uiteenlopend. De cijfers laten zien dat een ernstig tekort maar weinig (maximaal 5%) voorkomt. Maar een te lage waarden heeft zo’n 14 tot 39% van de mensen [BRON, BRON & BRON].

Voldoende B12 van essentieel belang

Vaak worden klachten niet toegeschreven aan een B12-tekort, terwijl dat dan wel het geval is. Voorbeelden van klachten door een B12-tekort zijn: psychologische klachten [BRON], vermoeidheid [BRON], cognitieve en neurologische beperkingen [BRON] en bloedarmoede [BRON]. Aangezien een B12-tekort zoveel nadelen kan hebben, houdt dit natuurlijk ook in dat voldoende inname van B12 ongelofelijk veel voordelen voor onze gezondheid heeft. Hieronder een selectie van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van vitamine B12.

  • Energieleverancier – vergeet koffie, energiedrankjes en thee met cafeïne. Dit zijn allemaal tijdelijke oplossingen. Terwijl een constant en gezond B12-niveau er voor kan zorgen dat de energiehuishouding van alle cellen in je lichaam normaal werkt [BRON].
  • Normale celdeling – vitamine B12 speelt een belangrijke rol in het proces van celdeling in ons lichaam. Hierdoor heeft het invloed op de groei en ontwikkeling van ons weefsel en op celvernieuwing [BRON].
  • Hersen- en zenuwfuncties – psychologische functies van ons lichaam zijn sterk afhankelijk van vitamine B12. Zo draagt B12 bij aan een normale concentratie, geheugen en onze gemoedstoestand [BRON]. Er zijn zelfs bewijzen dat een B12-tekort een grote rol speelt in het ontstaan van dementie [BRON].
  • Ondersteuning immuunsysteem – net als veel vitamine, speelt ook B12 een essentiële rol bij het normaal functioneren van ons immuunsysteem. Vitamine B12 is dan ook belangrijk om een normale weerstand op te bouwen [BRON].
  • Homocysteïnemetabolisme – vitamine B12 functioneert als co-enzym bij de afbraak van homocysteïne in ons lichaam. Door deze afbraak ontstaat er geen te hoog homocysteïnegehalte, wat kan leiden tot hart- en vaatziekten en problemen tijdens de zwangerschap [BRON, BRON & BRON]

Het mag duidelijk zijn dat een voldoende hoeveelheid van B12 essentieel is voor een goed functioneren van ons lichaam. Maar hoe weet je of je de goede vorm van B12 binnenkrijgt en of het ook werkelijk opgenomen wordt?

Vitamine B12 vormen en opneembaarheid

Vitamine B12 is de enige vitamine die een spoorelement bevat, namelijk Kobalt. Alle mensen en gewervelde dieren hebben Kobalt nodig en het kan in ons lichaam enkel worden geassimileerd in de vorm van vitamine B12. Dit is te zien aan de naam van alle B12 vormen: cobalamine. Wanneer je op zoekt gaat naar een goed vitamine B12 supplement, stuit je al snel op het dilemma van de verschillende B12 (cobalamine) vormen. Er zijn namelijk vier vitamine B12 vormen beschikbaar: methylcobalamine, adenosylcobalamine, hydroxycobalamine en cyanocobalamine. Hieronder wat meer informatie over deze vier verschillende vormen van B12.

Van deze vier soorten B12 zijn zowel methylcobalamine als adenosylcobalamine direct opneembaar in het lichaam. Dit zijn namelijk B12 vormen die van nature in ons lichaam voorkomen [BRON]. Na inname van deze twee vormen kan het lichaam gelijk gebruik maken van de functies van B12. Helaas is adenosylcobalamine in de meeste supplementen iets te onstabiel voor optimaal effect.

Hydroxycobalamine is een natuurlijke B12 dat normaal door bacteriën in ons spijsverteringskanaal wordt geproduceerd uit voedsel dat we eten. Deze vorm van B12 kan ook in het laboratorium worden ontwikkeld door het isoleren van culturen van micro-organismen. Na inname moet deze Hydroxy-B12 in het lichaam echter eerst omgezet worden in de actieve vormen Methylcobalamine en Adenosylcobalamine [BRON].

Cyanocobalamine wordt ook gemakkelijk door het lichaam omgezet in zijn actieve vorm. Helaas is cyanocobalamine een synthetische vorm van B12. Hierdoor is het de goedkoopste vorm van B12, waardoor het veel gebruikt wordt als toevoegingen in voedingsmiddelen. Cyanocobalamine heeft voor de stabiliteit een cyanidemolecuul nodig. Dit molecuul heeft een verstorende functie op de energiebanen in onze cellen. Hierdoor kan je deze vorm beter niet gebruiken.

Kies dus altijd voor een B12 supplement met een zo hoog mogelijke hoeveelheid aan methylcobalamine. Maar zelfs dan moet je rekening houden met de opneembaarheid van het supplement. Zoals eerder beschreven wil je voor de opname van B12 zo min mogelijk afhankelijk zijn van je spijsverteringskanaal. Tabletten die je moet slikken hebben dus niet de voorkeur. Kies het liefst voor een vloeibare sublinguale vorm. Je kan de vloeistof dan onder/op je tong houden, zodat het gelijk wordt opgenomen in het bloed en direct werkzaam is. Dit verbeterd de opname significant, waardoor zelfs injecties vaak niet meer nodig zijn [BRON & BRON].

VeganSafe B-12, het beste B12 supplement!

Op zoek naar het allerbeste B12 supplement? Kies dan voor VeganSafe B-12, al jaren een van onze meestverkochte producten. Dit veganistische B12 supplement bevat de twee bioactieve vormen methylcobalamine (80%) en adenosylcobalamine (20%). Het is 100% puur en zuiver doordat het enkel gemaakt is van B12, plantaardige glycerine en gedistilleerd water. Door de vloeibare vorm wordt de bioactieve B12 direct door je slijmvliezen in de mond opgenomen, waardoor het rechtstreeks in je bloed komt. Hierdoor heb je direct effect van dit hoogwaardige product.

VeganSafe B-12 - Global Healing Center

Stefan van Twillert

Morgen is Nu

Achtentwintig, getrouwd en trotse vader. MSc in Strategic Communication, maar een niet te stoppen drang om alles - en vooral de waarheid - over gezondheid te weten te komen. Ik ben overtuigd dat we terug naar de natuur moeten om elke dag in staat te zijn het maximale uit ons leven en lichaam te halen. Want dat is waar gezondheid voor mij om draait.

Ook interessant...

Alles over de biofilm

Maar weinig mensen weten wat een biofilm is. Wat vreemd is, want het is iets dat in de natuur altijd heeft bestaan en wij als mensen altijd meedragen. Dat is…
Bekijk artikel